Een website met de naam ‘klassiekers in de klas’ kan niet om het begrip canon heen. In verschillende blogartikelen kwam…
Lockdownlezen (V): ‘Dichter bij de boekenwereld’
De terugkeer naar school viel toevallig samen met het afronden van onze lockdownleesprojecten. De twee klassen die ieder een eigen…
Het nut van Mariken lezen in de onderbouw
Bij onze masterclass De verleiding van lezen en Mariken van Nieumeghen plaatste een vakgenoot een opmerkelijke reactie: ‘Heb ik dat…
Lockdownlezen (iv): ‘Maar hoe zit het dan met die wouden?’
Deze vraag van een leerling kon nog net, in de laatste minuten van de voorgaande les door Geert Buelens beantwoord…
Lockdownlezen (iii): Gedichten en hoe ze (niet) te begrijpen
Het was bijna poëzieweek en wij zaten met een fascinerend/onbegrijpelijk gedicht in een fascinerend/onbegrijpelijk boek. ‘Polonaise,’ het gedicht van Paul…
Lockdownlezen (ii): Een overleg dat ergens toe leidt
Het was tijd voor de eerste lessen waarin een boekgesprek gepland stond. Ik had een leesdoel opgegeven. Sommige leerlingen hadden…
Lockdownlezen (i): boekgesprekken in de online les
Lockdownlezen ‘Zorg vooral dat je thuis blijft lezen, in een fictieboek naar keuze.’ Terwijl ik dit opschrijf in een e-mail…
Mariken lezen met havo 2
Kun je met tweedeklassers een (fragment van) een tekst van zo’n vijfhonderd jaar geleden lezen in zijn oorspronkelijke vorm? Gaat…
De vrouwen die Shakespeare verdedigden: reactie op de derde aflevering van Vondel was een vrouw
In de derde aflevering van de podcast Vondel was een vrouw (aanrader!) , staat de Nederlandse auteur Margaretha van der…
Didactische uitgangspunten
De tekst is het uitgangspunt van de literatuurles. We lezen een breed scala aan teksten uit de Nederlandse canon en…