Werkvormen algemeen
Boekgesprekken | blogartikelen over mijn ervaringen met de Chambersmethode |
Canon van de klas | lessenserie: leesvoorkeuren van de klas in beeld brengen |
Fabels lezen en schrijven | lesplan (blogartikel) lezen en schrijven |
Werkvormen gerangschikt op auteur / titel / onderwerp
Anoniem | Mariken van Nieumeghen | lezen, hertalen, bespreken |
Anoniem | Esopet | (voor)lezen, hertalen, creatief schrijven |
Diverse auteurs | Koning Arthur | lesomschrijving (blogartikel) lezen, bekijken en bespreken |
Diverse auteurs | Ferguut, Walewein, Moriaan | kaartspel ‘de ultieme queeste’ waarmee leerlingen bekend raken met de structuur en sfeer van Middelnederlandse ridderverhalen. |
Dahl, Roald | De fantastische meneer Vos | lessenserie, lezen, bespreken, voordragen |
Dragt, Tonke | Torenhoog en mijlen breed | boekgesprekken |
Gezelle, Guido | ‘De Mandelbeke’ en ‘Gierzwaluwen’ | animatie en lesbrief waarin leerlingen kennismaken met Gezelle als natuurdichter. Lezen, voordragen, creatief schrijven. |
Ostaijen, Paul van | Polonaise De feesten van angst en pijn | poëzieles (blogartikel) animatie en lesbrief, kennismaking met Van Ostaijen, creatief schrijven |
Verroen, Dolf | Hoe mooi wit ik ben | Lesbrief, blogartikel en online college over morele oordeelsvorming aan de hand van jeugdliteratuur waarin leerlingen ontdekken hoe bepalend het vertelperspectief is. |
Willem | Vanden Vos Reynaerde | lessenserie, lezen, bespreken, voordragen |