Lesmaterialen

Werkvormen algemeen

Boekgesprekkenblogartikelen over mijn ervaringen met de Chambersmethode
Canon van de klaslessenserie: leesvoorkeuren van de klas in beeld brengen
Fabels lezen en schrijvenlesplan (blogartikel) lezen en schrijven

Werkvormen gerangschikt op auteur / titel / onderwerp

AnoniemMariken van Nieumeghenlezen, hertalen, bespreken
AnoniemEsopet(voor)lezen, hertalen, creatief schrijven
AnoniemDe reis van Sint Brandaanlessenreeks waarin leerlingen en hun docent een moderne bewerking voordragen, een fragment hertalen, intertekstueel redeneren, kennismaken met de iconografie van Brandaan en een eigen meme maken.
Diverse auteursKoning Arthurlesomschrijving (blogartikel) lezen, bekijken en bespreken
Diverse auteursFerguut, Walewein, Moriaankaartspel ‘de ultieme queeste’ waarmee leerlingen bekend raken met de structuur en sfeer van Middelnederlandse ridderverhalen.
Dahl, RoaldDe fantastische meneer Vos lessenserie, lezen, bespreken, voordragen
Dragt, TonkeTorenhoog en mijlen breedboekgesprekken (blogposts met ervaringen)
Gezelle, Guido‘De Mandelbeke’ en ‘Gierzwaluwen’

‘Het schrijverke’
animatie en lesbrief waarin leerlingen kennismaken met Gezelle als natuurdichter. Lezen, voordragen, creatief schrijven.

lesopzet (blogpost met suggestie) waarin leerlingen ‘Het schrijverke’ vergelijken met Ted van Lieshouts ‘Een schrijvertje’.
Ostaijen, Paul vanPolonaise
De feesten van angst en pijn
po√ęzieles (blogartikel)
animatie en lesbrief, kennismaking met Van Ostaijen, creatief schrijven
Schaap, AnnetDe meisjeslesbrief + blogpost over sprookjesintertekstualiteit in het verhaal ‘koekjes’. Leerlingen ontdekken het begrip intertekstualiteit aan de hand van Annet Schaaps sprookjesbewerking.
Verroen, DolfHoe mooi wit ik benLesbrief, blogartikel en online college over morele oordeelsvorming aan de hand van jeugdliteratuur waarin leerlingen ontdekken hoe bepalend het vertelperspectief is.
WillemVanden Vos Reynaerdelessenserie, lezen, bespreken, voordragen