Skip to content
Klassiekers in de klas

Literatuur leren lezen van brugklas tot bovenbouw

  • Home
  • Animaties
  • Lesmaterialen
  • Pers
  • Contact

Er komt een nieuwe animatie (+ lesbrief) over natuurgedichten

Wat betekent het om te dichten over de natuur? Wie is er aan het woord? En over wie gaat het:…

animatie, canon, dbnl, fictie, fictieonderwijs, guidogezelle, hhterbalkt, intertekstualiteit, lesbrief, lesmateriaal, literatuur in de onderbouw, literatuurgeschiedenis, natuur, natuurgedichten, Vasalis

De klassieker die ieder kind moet lezen: Mariken van Peter van Gestel

Het is Kinderboekenweek. Op verschillende plekken wordt gediscussieerd over het leesonderwijs (Leest Spreekt) en over het nut van leesbevorderingscampagnes zoals…

annetschaap, jeugdliteratuur, kinderboekenweek, Lampje, leesbevordering, literatuur in de onderbouw, literatuurgeschiedenis, Mariken, marikenvannieumeghen, petervangestel

Vossenjacht: De Reinaert voor jonge lezers

Als je het belangrijk vindt dat leerlingen eerst de historische context begrijpen voordat ze een oudere tekst lezen, is deze…

charlie may, daan remmerts de vries, intertekstualiteit, klassieker, koos meinderts, lesmateriaal, lessenserie, reinaert, Reinaert de Vos, roald dahl, vanden vos reinaarde

Intertekstueel redeneren in de onderbouw (ii): hoe pak je het aan?

Wat gebeurt er als leerlingen zelf redeneren over teksten en de docent niet optreedt als alwetende verteller? In dit blog…

boekgesprekken, intertekstualiteit, intertekstueel redeneren, literatuur in de onderbouw, longitudinaal literatuuronderwijs

Intertekstueel redeneren in de onderbouw (i): waarom het loont om teksten te vergelijken

Welke verwachtingen nemen jonge leerlingen mee bij het lezen van een tekst? Hoe krijg je als docent inzicht in hun…

boekgesprekken, intertekstualiteit, intertekstueel redeneren, literatuur in de onderbouw, longitudinaal literatuuronderwijs

De literatuurgeschiedenis als een goed verhaal: recensie van Bas Jongenelens Basisboek historische letterkunde

Bij het lezen van het Basisboek historische letterkunde waande ik mij terug in de collegebanken bij een docent die vol…

Hoe komen jonge lezers in aanraking met de klassiekers?

Historische literatuur In een bijdrage aan het het Handboek didactiek Nederlands bespreken Marijke Meijer Drees en Erwin Mantingh de verschillende…

intertekstualiteit, Paul van Ostaijen, Tonke Dragt, Vondel

Fabels

‘Hoe kan het dat ik dit verhaal ken, terwijl ik dat boek nog nooit gelezen heb?’ Een aantal weken geleden…

Aesopus, creatief schrijven, Diane Jonkman, dierenverhalen, Esopet, fabels, Imme Dros

Wat is een klassieker?

Het begrip ‘klassieker’ is natuurlijk al eerder langsgekomen op dit blog. Ik baseer mijn definitie van klassiekers als de teksten…

Agave Kruijssen, beatrijs, bewerkingen, de kleine zeemeermin, De lelijke kleine zeemeermin, jeugdliteratuur en didactiek, Johanna Pas, koning arthur, Lampje, Mariken, Reinaert de Vos, susan beckers, Suske en Wiske, Vasalis

De rijmende robot: Tonke Dragt en Paul van Ostaijen

Kun je met tweedeklassers al over canonieke dichters praten? Zonder ‘over hun hoofden’ te praten en zonder dat het ten…

bezette stad, de feesten van angst en pijn, de robot van de rommelmarkt, Paul van Ostaijen, Tonke Dragt, torenhoog en mijlen breed

Berichten navigatie

Oudere berichten
Nieuwere berichten

Welkom op Klassiekers in de klas! Ik ben Joke Brasser, literatuurwetenschapper en tweedegraads docent Nederlands. Lees Waarom klassiekers in de klas? Om meer te weten te komen over het hoe en waarom van dit blog. Neem contact met mij op als je lesmateriaal wilt delen op dit blog.

Abonneer je op de nieuwsbrief




Proudly powered by WordPress
Theme: Rebalance by WordPress.com.