Wat betekent het om te dichten over de natuur? Wie is er aan het woord? En over wie gaat het:…
De klassieker die ieder kind moet lezen: Mariken van Peter van Gestel
Het is Kinderboekenweek. Op verschillende plekken wordt gediscussieerd over het leesonderwijs (Leest Spreekt) en over het nut van leesbevorderingscampagnes zoals…
Vossenjacht: De Reinaert voor jonge lezers
Als je het belangrijk vindt dat leerlingen eerst de historische context begrijpen voordat ze een oudere tekst lezen, is deze…
Intertekstueel redeneren in de onderbouw (ii): hoe pak je het aan?
Wat gebeurt er als leerlingen zelf redeneren over teksten en de docent niet optreedt als alwetende verteller? In dit blog…
Intertekstueel redeneren in de onderbouw (i): waarom het loont om teksten te vergelijken
Welke verwachtingen nemen jonge leerlingen mee bij het lezen van een tekst? Hoe krijg je als docent inzicht in hun…
De literatuurgeschiedenis als een goed verhaal: recensie van Bas Jongenelens Basisboek historische letterkunde
Bij het lezen van het Basisboek historische letterkunde waande ik mij terug in de collegebanken bij een docent die vol…
Hoe komen jonge lezers in aanraking met de klassiekers?
Historische literatuur In een bijdrage aan het het Handboek didactiek Nederlands bespreken Marijke Meijer Drees en Erwin Mantingh de verschillende…
Fabels
‘Hoe kan het dat ik dit verhaal ken, terwijl ik dat boek nog nooit gelezen heb?’ Een aantal weken geleden…
Wat is een klassieker?
Het begrip ‘klassieker’ is natuurlijk al eerder langsgekomen op dit blog. Ik baseer mijn definitie van klassiekers als de teksten…
De rijmende robot: Tonke Dragt en Paul van Ostaijen
Kun je met tweedeklassers al over canonieke dichters praten? Zonder ‘over hun hoofden’ te praten en zonder dat het ten…