Vossenjacht: De Reinaert voor jonge lezers

Als je het belangrijk vindt dat leerlingen eerst de historische context begrijpen voordat ze een oudere tekst lezen, is deze lessenserie niet aan jou besteed. Deze lessen zijn bedoeld voor docenten die de historische letterkunde willen laten leven in de klas, waarbij de leerling vanuit zijn eigen referentiekader betekenis geeft aan wat hij leest. (De Reinaert is tenslotte een klassieker en klassiekers lenen zich goed voor deze benadering.) De lessen zijn gemaakt voor eerste- en tweedeklassers, maar ik denk dat groep 8 er ook wel lol aan kan beleven.

In deze lessen laat ik de historische context grotendeels voor wat het is. De literaire context vormt de ingang tot de tekst. Leerlingen maken kennis met de vos als figuur in ons culturele geheugen en we bespreken vossenpersonages uit de jeugdliteratuur. Bas Jongenelens uitnodiging om teksten als de Reinaert eens door een jeugdliteraire bril te lezen vormde dan ook de inspiratiebron voor deze lessenserie. De fantastische meneer Vos van Roald Dahl vormt een opstapje naar Reinaert de Vos. Voordat de leerlingen Reinaert leren kennen, maken ze kennis met de tricksterfiguur en zijn rol in verhalen. Ik laat ze Reinaert lezen met deze vraag in hun achterhoofd: is Reinaert een schelm of een schurk? Een trickster of een misdadiger? Met wie leef je mee? Ik maak gebruik van de rapversie van Charlie May, die zo speels is dat hij perfect aansluit bij de teksten uit de jeugdliteratuur waarmee we beginnen. Naast deze bronnen maak ik dankbaar gebruik van heel veel moois dat online beschikbaar is, zoals de Reinaert-pagina van Literatuurgeschiedenis.org en een fantastisch krantenartikel over de vossen in verhalen.

De lessen zijn nog niet uitgeprobeerd in de klas. Daarom ben ik extra benieuwd naar je feedback.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *