Vossenjacht: De Reinaert voor jonge lezers

Als je het belangrijk vindt dat leerlingen eerst de historische context begrijpen voordat ze een oudere tekst lezen, is deze lessenserie niet aan jou besteed. Deze lessen zijn bedoeld voor docenten die de historische letterkunde willen laten leven in de klas, waarbij de leerling vanuit zijn eigen referentiekader betekenis geeft aan wat hij leest. (De Reinaert is tenslotte een klassieker en klassiekers lenen zich goed voor deze benadering.) De lessen zijn gemaakt voor eerste- en tweedeklassers, maar ik denk dat groep 8 er ook wel lol aan kan beleven.

In deze lessen laat ik de historische context grotendeels voor wat het is. De literaire context vormt de ingang tot de tekst. Leerlingen maken kennis met de vos als figuur in ons culturele geheugen en we bespreken vossenpersonages uit de jeugdliteratuur. Bas Jongenelens uitnodiging om teksten als de Reinaert eens door een jeugdliteraire bril te lezen vormde dan ook de inspiratiebron voor deze lessenserie. De fantastische meneer Vos van Roald Dahl vormt een opstapje naar Reinaert de Vos. Voordat de leerlingen Reinaert leren kennen, maken ze kennis met de tricksterfiguur en zijn rol in verhalen. Ik laat ze Reinaert lezen met deze vraag in hun achterhoofd: is Reinaert een schelm of een schurk? Een trickster of een misdadiger? Met wie leef je mee? Ik maak gebruik van de rapversie van Charlie May, die zo speels is dat hij perfect aansluit bij de teksten uit de jeugdliteratuur waarmee we beginnen. Naast deze bronnen maak ik dankbaar gebruik van heel veel moois dat online beschikbaar is, zoals de Reinaert-pagina van Literatuurgeschiedenis.org en een fantastisch krantenartikel over de vossen in verhalen.

Lees hier de ervaringen van mijn brugklas met deze lessenserie. Heb jij de lessen ook uitgeprobeerd? Ik ben erg benieuwd naar je feedback.

10 Comments

  1. Dag Joke, is de lessenserie nog ergens te zien. We zouden hem graag in de brugklas doen dit jaar. Hartelijke groet, Marike van Zessen
    Christelijk gymnasium Utrecht

    1. Hoi Marike,

      Wat leuk om te lezen dat jullie Reinaert gaan behandelen in de brugklas! De lesopzet is vrij downloadbaar. Ik heb je het bestand ook gemaild, voor de zekerheid. Veel plezier ermee!

      Groetjes,

      Joke

  2. Beste Joke,

    Wat een leuk initiatief! Momenteel onderzoek ik het originele werk voor een creatief/academisch project, maar ben ook enorm geïnteresseerd in jullie lessenserie om te kunnen observeren hoe de materie geïnterpreteerd kan worden op kindermaat. Zou ik de lessenserie kunnen verkrijgen via jullie?

    Alvast erg bedankt en vriendelijke groeten,
    Laurien

    1. Hoi Laurien, In principe staat alles online maar ik ga je mailen. Ik ben benieuwd naar je project! Misschien moeten we eens bellen. Ken je ook ‘Verhalen voor de vossenbroertjes van Lida Dijkstra? Dat is zeker een aanrader, als je met/voor jongere kinderen met Reinaert aan de slag gaat. Ik mail je!

      Groetjes,

      Joke

    1. Hoi Luca,

      Dankjewel voor je reactie! Alles wat je nodig hebt staat online, het is een open opzet. Het belangrijkste is om de betrokkenheid van leerlingen te organiseren via bijv. een padlet, dus om de vossenpersonages te gaan zoeken die ze al kennen. Van daaruit volgt het verhaal (rapversie) en kun je naar keuze uitwaaieren in verschillende richtingen. Fabels, jeugdliteratuur, dieper op de Reinaert ingaan als je klas dat interessant vindt.. Veel plezier ermee!

      Hartelijke groet,

      Joke

  3. Dag Joke,
    Klinkt heel leuk! Ik wil het graag uitproberen. Zou je mij de raptekst en de artikelen willen sturen? Ik heb geen abonnement op de krant Trouw, dus kan het niet inzien.
    Alvast bedankt!

    1. Hoi Lisa,

      Waarschijnlijk heeft jouw school een abonnement op LexisNexis, (dat is een krantenarchief). Kun je daar het artikel terugvinden? Ik kan het niet zomaar delen vanwege copyrights enzo.

      Hartelijke groet,

      Joke

Laat een antwoord achter aan Marike van Zessen Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *