Skip to content
Klassiekers in de klas

Literatuur leren lezen van brugklas tot bovenbouw

  • Home
  • Animaties
  • Lesmaterialen
  • Pers
  • Contact

De rijmende robot: Tonke Dragt en Paul van Ostaijen

Kun je met tweedeklassers al over canonieke dichters praten? Zonder ‘over hun hoofden’ te praten en zonder dat het ten…

bezette stad, de feesten van angst en pijn, de robot van de rommelmarkt, Paul van Ostaijen, Tonke Dragt, torenhoog en mijlen breed

De canon

Een website met de naam ‘klassiekers in de klas’ kan niet om het begrip canon heen. In verschillende blogartikelen kwam…

canon, dbnl, fixdit.nu, intertekstualiteit, kantl, literatuurdidactiek, netwerk

Lockdownlezen (V): ‘Dichter bij de boekenwereld’

De terugkeer naar school viel toevallig samen met het afronden van onze lockdownleesprojecten. De twee klassen die ieder een eigen…

fictieonderwijs, literatuurdidactiek, onderbouw, Paul van Ostaijen, Taalunie, Tonke Dragt, torenhoog en mijlen breed

Het nut van Mariken lezen in de onderbouw

Bij onze masterclass De verleiding van lezen en Mariken van Nieumeghen plaatste een vakgenoot een opmerkelijke reactie: ‘Heb ik dat…

Arend van Dam, canon, cultureel kapitaal, historische letterkunde in het tweedegraadsgebied, klassiekers, leeslijst, leesmotivatie, manon uphoff, Mariken, scholieren, shakespeare

Lockdownlezen (iv): ‘Maar hoe zit het dan met die wouden?’

Deze vraag van een leerling kon nog net, in de laatste minuten van de voorgaande les door Geert Buelens beantwoord…

online les, Paul van Ostaijen, Tonke Dragt

Lockdownlezen (iii): Gedichten en hoe ze (niet) te begrijpen

Het was bijna poëzieweek en wij zaten met een fascinerend/onbegrijpelijk gedicht in een fascinerend/onbegrijpelijk boek. ‘Polonaise,’ het gedicht van Paul…

avant-garde, experiment, gedichten, Paul van Ostaijen

Lockdownlezen (ii): Een overleg dat ergens toe leidt

Het was tijd voor de eerste lessen waarin een boekgesprek gepland stond. Ik had een leesdoel opgegeven. Sommige leerlingen hadden…

boekgesprekken, chambers, fictie, John Green, literatuur in de onderbouw, online les, Tonke Dragt

Lockdownlezen (i): boekgesprekken in de online les

Lockdownlezen ‘Zorg vooral dat je thuis blijft lezen, in een fictieboek naar keuze.’ Terwijl ik dit opschrijf in een e-mail…

boekgesprekken, chambers, fictieonderwijs, leesmotivatie, lockdownlezen, onlineles, samenlezen

Mariken lezen met havo 2

Kun je met tweedeklassers een (fragment van) een tekst van zo’n vijfhonderd jaar geleden lezen in zijn oorspronkelijke vorm? Gaat…

dbnl, historische letterkunde, lesplan, Mariken

De vrouwen die Shakespeare verdedigden: reactie op de derde aflevering van Vondel was een vrouw

In de derde aflevering van de podcast Vondel was een vrouw (aanrader!) , staat de Nederlandse auteur Margaretha van der…

achttiende eeuw, canon, dbnl, literatuurgeschiedenis, literatuurkritiek, Margaretha van der Werken, shakespeare, Vondel, wereldliteratuur

Berichten navigatie

Oudere berichten
Nieuwere berichten

Welkom op Klassiekers in de klas! Ik ben Joke Brasser, literatuurwetenschapper en tweedegraads docent Nederlands. Lees Waarom klassiekers in de klas? Om meer te weten te komen over het hoe en waarom van dit blog. Neem contact met mij op als je lesmateriaal wilt delen op dit blog.

Abonneer je op de nieuwsbrief




Proudly powered by WordPress
Theme: Rebalance by WordPress.com.