Het schooljaar beginnen met lievelingsboeken en leesbeleving

Het nieuwe schooljaar is begonnen! Geef jij dit schooljaar les aan een brugklas? En zoek je een leuke werkvorm voor de start van het jaar, die aansluit bij het schoolvak Nederlands? Bekijk dan deze lessenserie van vier lessen met speelse en activerende werkvormen waarmee je meteen al je lezers in de klas in beeld hebt. En je leerlingen leren zichzelf en elkaar beter kennen: ze ontdekken op welke manier zij een boek beleven, wat de favoriete boeken van hun klasgenoten zijn en welke genres er zijn.

Korte inhoud lessenserie canon van de klas

In de eerste les maken de leerlingen een kleine zelftest: held, spiegel, emotie: wat voor lezer ben jij? In les 2, 3 en 4 werken leerlingen samen in groepjes met hetzelfde leesprofiel. Ze leren elkaar kennen aan de hand van de boeken die ze gelezen hebben. Ze verwerken deze informatie in een poster op A3-formaat. Aan het leesprofiel van het groepje worden de lievelingsboeken van de leerlingen gekoppeld, en later ook de genres. Als docent levert dit je veel waardevolle informatie op. Je ontdekt wie je zwakke lezers zijn, wie er nog het liefst een kinderboek leest, wie de voorkeur geeft aan non-fictie en wie de veellezers zijn. In de laatste les presenteren de groepjes hun boekenposters en ze vertellen welke boeken en genres bij hun leesvoorkeuren passen. Leerlingen vinden het vaak een leuke verrassing dat sommige boeken in verschillende categorieën terugkomen. Je kunt Harry Potter lezen als heldenboek, maar natuurlijk ook vanuit een emotionele identificatie. De grootste winst is dat leerlingen aanknopingspunten krijgen om een boek te vinden dat bij ze past.

Fijn schooljaar toegewenst! Stuur je even een berichtje als je de lessenserie uitgeprobeerd hebt? Dit kan via het contactformulier.

2 Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *