Nieuwe kerndoelen voor het literatuuronderwijs: aan de slag met Reinaart de Vos op het vmbo

Met de nieuwe kerndoelen krijgt de onderbouw er een leergebied bij: ‘literatuur geschreven in verschillende periodes en contexten’ (kerndoel 9c). Dat betekent dat alle leerlingen straks kennismaken met oudere teksten. Maar werkt dat ook in het vmbo? En hoe geef je dat vorm in de klas?

Afgelopen schooljaar ontwierp ik samen met Matijs Lips een lessenreeks rond Reinaart de vos voor derdejaars vmbo-leerlingen op Volta Beilen. Na een pilotjaar kunnen we zeggen: het werkt! De eerste lichting leerlingen reageerde enthousiast, en hun ervaringen (plus onze ontwerpprincipes) lees je hier terug. Het laat zien dat leerlingen het juist verfrissend vinden om bij Nederlands eens een andere tekst en context te ontdekken.

In de zomervakantie hebben Matijs en ik het lesmateriaal grondig herzien. Het staat nu klaar om ook op andere scholen ingezet te worden. Je kunt de complete lessenreeks, inclusief PowerPoint downloaden. Het materiaal is direct bruikbaar, al vraagt het wel dat je er zelf vooraf even in duikt.

Voor onze lessen kozen we de Reinaartbewerking van Henri van Daele, die tweedehands te vinden is. Wie een andere versie gebruikt, zal de lesopzet op sommige punten moeten aanpassen, omdat wij rechtstreeks naar passages uit deze bewerking verwijzen. Daarnaast maakten we gebruik van krantenartikelen, fabels en een gedicht. Vanwege auteursrechten kunnen die teksten hier niet worden gedeeld, maar in de lesomschrijving staan alle volledige bibliografische verwijzingen.

We hebben ook een toets gemaakt die zowel woordenschat als inhoudelijke kennis toetst. Neem contact op als je de toets wilt ontvangen (alleen met een docentenmailadres van de school waar je werkt sturen we de toets toe ;)).

De lessenreeks Stereotypen over de vos en de wolf werd ontwikkeld in opdracht van de Gemeente Drenthe en met steun van stichting Compenta – cultuureducatie met kwaliteit.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *