In de lessenreeks Mariken: adolescentie, hekserij, liefde en seksualiteit noemde ik al hoe mooi het Antwerps liedboek aansluit bij de thema’s die in Mariken aan bod komen. Dit vroegmoderne liedboek bevat liederen over universele onderwerpen waaronder liefde en seksualiteit. Volgens dr. Cécile de Morrée vervulden deze liedjes bovendien een pedagogische rol: ze boden jongeren, zowel meisjes als jongens, een vorm van seksuele voorlichting. Naast het doel om ‘droefheid en melancholie te verdrijven’ – zoals de volledige titel aangeeft: Een Schoon Liedekens-Boeck in den welcken ghy in vinden sult veelderhande liedekens, oude en nyeuwe om droefheyt ende melancolie te verdryven – is het interessant om die opvoedende functie van liederen met leerlingen te onderzoeken. En misschien werkt dat vandaag de dag nog steeds zo? Na een relatiebreuk kun je immers nog altijd terecht bij moderne liedjesschrijvers voor inspiratie over omgaan met jezelf en je gebroken hart, zodat je je uiteindelijk weer ‘doorweekt en voldaan’ kunt voelen, om met S10 te spreken.
Het onderzoek van dr. Cécile de Morrée van de Radboud Universiteit creëert een heel nieuw perspectief op de vroegmoderne liedbundel door haar focus op wederzijdse instemming en seksuele ontwikkeling van jongeren. Samen met Teacher in Résidence Nederlands Saranne Schümers maakte zij een bijpassende lesbrief voor in de klas. Bespreek met je leerlingen in één les wat consent nu betekent, wat het voor de middeleeuwers betekende en wat wij nu van hen kunnen leren.
Referenties
de Morrée, C. (2024). Seks, dwang en instemming in het Antwerps Liedboek: Een Middelnederlands scenario ter voorkoming van seksueel geweld. Queeste, 31(1/2), 52–83. https://doi.org/10.5117/QUE2024.1-2.006.MORR
