Aantal lessen: 4
Niveau: brugklas m/h/v/g
Lesmaterialen: lesomschrijving met voorbeelduitwerking, werkbladen
Korte inhoud
Met deze lessenserie krijg je in vier lessen de canon van de klas in beeld. Welke boeken leest jouw klas graag? Welke overeenkomsten zijn er tussen de leerlingen onderling? Ik vind het een fijne manier om het schooljaar te starten.
In de eerste les maken de leerlingen een kleine zelftest: held, spiegel, emotie: wat voor lezer ben jij? In les 2, 3 en 4 werken leerlingen samen in groepjes met hetzelfde leesprofiel. Ze leren elkaar kennen aan de hand van de boeken die ze gelezen hebben. Als docent levert dit je veel waardevolle informatie op. De lessen bieden je inzicht in het referentiekader van de klas. Je ontdekt ook meteen wie je zwakke lezers zijn, wie er nog het liefst een kinderboek leest, wie de voorkeur geeft aan non-fictie en wie de veellezers zijn. De afsluitende les is een feestje. Leerlingen presenteren hun eigen boekenposters en vertellen welke boeken en genres bij hun leesvoorkeuren passen. Leerlingen vinden het vaak een leuke verrassing dat sommige boeken in verschillende categorieën terugkomen. Je kunt Harry Potter lezen als heldenboek, maar ook vanuit een emotionele identificatie. De grootste winst is dat leerlingen aanknopingspunten krijgen om een boek te vinden dat bij ze past.