Websites
Literatuurgeschiedenis.org
DBNL.org
canonvannederland.nl
Literairecanon.be
Mooc Middelnederlands
Vogala.org
Litlab.nl
Schrijflab.nl
Lessenreeksen middeleeuwen Universiteit Utrecht
Lesmaterialen literatuuronderwijs KU Leuven
Werkvormen algemeen
Boekgesprekken | blogartikelen over mijn ervaringen met de Chambersmethode |
Canon van de klas | lessenserie: leesvoorkeuren van de klas in beeld brengen |
Fabels lezen en schrijven | lesplan (blogartikel) lezen en schrijven |
Lessen gerangschikt op auteur / titel / onderwerp
Anoniem | De Burggravin van Vergi | lessenreeks ‘de zaak V.’: een cold case uit 1315. Hertalen, lezen, onderzoeken, pleiten. |
Anoniem | De reis van Sint Brandaan | lessenreeks waarin leerlingen en hun docent een moderne bewerking voordragen, een fragment hertalen, intertekstueel redeneren, kennismaken met de iconografie van Brandaan en een eigen meme maken. |
Anoniem | Esopet | (voor)lezen, hertalen, creatief schrijven |
Anoniem | Mariken van Nieumeghen | lezen, hertalen, bespreken |
Diverse auteurs | Koning Arthur | lesomschrijving (blogartikel) lezen, bekijken en bespreken |
Diverse auteurs | Ferguut, Walewein, Moriaan | kaartspel ‘de ultieme queeste’ waarmee leerlingen bekend raken met de structuur en sfeer van Middelnederlandse ridderverhalen. |
Dahl, Roald | De fantastische meneer Vos | lessenserie, lezen, bespreken, voordragen |
Dragt, Tonke | Torenhoog en mijlen breed | boekgesprekken (blogposts met ervaringen) |
Gezelle, Guido | ‘De Mandelbeke’ en ‘Gierzwaluwen’ ‘Het schrijverke’ | animatie en lesbrief waarin leerlingen kennismaken met Gezelle als natuurdichter. Lezen, voordragen, creatief schrijven. lesopzet (blogpost met suggestie) waarin leerlingen ‘Het schrijverke’ vergelijken met Ted van Lieshouts ‘Een schrijvertje’. |
Ostaijen, Paul van | Polonaise De feesten van angst en pijn | poëzieles (blogartikel) animatie en lesbrief, kennismaking met Van Ostaijen, creatief schrijven |
Schaap, Annet | De meisjes | lesbrief + blogpost over sprookjesintertekstualiteit in het verhaal ‘koekjes’. Leerlingen ontdekken het begrip intertekstualiteit aan de hand van Annet Schaaps sprookjesbewerking. |
Van Maerlant, Jacob | Der Naturen Bloeme | Lesbrief + verantwoording over een middeleeuwse natuurencyclopedie. Leerlingen lezen, vergelijken, schrijven en presenteren over de bronnen. |
Verroen, Dolf | Hoe mooi wit ik ben | Lesbrief, blogartikel en online college over morele oordeelsvorming aan de hand van jeugdliteratuur waarin leerlingen ontdekken hoe bepalend het vertelperspectief is. |
Willem | Vanden Vos Reynaerde | lessenserie, lezen, bespreken, voordragen |